- Ceasurile mecanice funcționează fără baterie. Extrag energia din arcul principal.
- Volantul este numit și inima ceasului, fiind responsabil pentru precizia acestuia.
- În cazul în care ceasul nu arată ora exactă, scurtarea arcului subțire din volan poate ajuta.
Ceasurile mecanice sunt întruchiparea adevăratei arte orologiere, rezultatul expertizei, al ingeniozității și al 600 de ani de rafinament. Acesta face exact ceea ce fac și alte ceasuri – măsoară timpul. Pentru a-l face să funcționeze, se folosește de energia unui resort de acționare și de mecanismul complex al unei serii de angrenaje perfect aliniate. Construcția minusculă, dar incredibil de complicată, are ca rezultat nu numai un ticăit liniștitor, ci și mișcarea precisă a acelor de pe cadran. Oh, și știți de ce ticăie de fapt? Vă vom conduce prin misterele fascinante ale lumii orologere: o privire mai atentă la ceasurile mecanice.
Conținutul articolului
Ce este un ceas mecanic
Ceasurile mecanice sunt echipate cu o mișcare mecanică, adică o mișcare care nu are nevoie de o baterie sau de o altă sursă similară de energie pentru a o alimenta. Acest ceas funcționează datorită unei regulate întoarceri a coroanei, care asigură 24 – 48 de ore de ticăit regulat. Ceasurile mecanice, așadar, nu conțin niciun element electronic, totul funcționează datorită mecanicii proiectate cu precizie. Acest lucru îl face fascinant nu numai pentru experți și colecționari, ci și pentru utilizatorii obișnuiți.
Componentele de bază ale unei unități mecanice
Pentru a înțelege cel puțin o parte din misterul funcționării ceasurilor mecanice, trebuie mai întâi să ne familiarizăm cu componentele cheie ale unității:
- arc principal – sursa de energie a ceasului, care se încarcă prin rotirea coroanei, este plasat în rotor ,
- angrenaj – un sistem de angrenaje utilizat pentru a transfera energia de la resort,
- rotița – controlează fluxul de energie de la resortul principal și previne ca aceasta să fie eliberată dintr-o dată, fiind responsabilă pentru ticăitul ceasului,
- volant (oscilator) – controlează intervalele la care se mișcă întregul sistem de angrenaje și, odată cu acesta, acele ceasului (împarte timpul în secțiuni individuale).
Cum funcționează ceasurile mecanice
Pentru ca acele de pe cadran să se miște, energia trebuie să fie transferată de la arc la angrenajul mâinilor în mod corect. Vom împărți acest întreg proces în mai multe gâturi pentru o mai bună înțelegere. La un ceas, desigur, se întâmplă continuu și neîntrerupt în timp ce acesta funcționează.
Tensiunea arcului principal
În timp ce ceasurile automate au un arc de înfășurare fixat de un rotor, în cazul ceasurilor mecanice, arcul principal este înfășurat manual, prin intermediul unei coroane. Arcul înfășurat în acest mod generează o tensiune care acționează asupra pinionului. Rotația pinionului pune în mișcare întregul sistem de angrenaje.
Transferul și distribuția de energie
În lipsa unei reglementări, arcul s-ar declanșa pur și simplu, iar rezultatul ar fi o mișcare scurtă și foarte imprecisă. Prin urmare, energia este transferată prin intermediul sistemului de angrenaje. Fiecare roată dințată este alcătuită din două roți de dimensiuni diferite, plasate pe o axă comună. Acest lucru se face pentru ca roțile să poată acționa reciproc arborele de angrenaj și pentru ca energia mișcării să fie transferată.
Pinionul pune în mișcare rotița de minute, care se rotește o dată pe oră. Energia este transferată la roata intermediară, care pune în mișcare cea a secundelor, care se rotește cu 1 dată pe minut. Roata centrală se rotește pe axa sa doar o dată la 12 ore și asigură mișcarea acelor de oră. Funcționarea angrenajului mecanic al ceasului este reglată de roata treaptă. Aceasta nu are dinți convenționali în jurul circumferinței sale, ci proeminențe în formă de pantofi care prind proeminențele în formă de T ale ancorei. Ancora este conectată în continuare la volant. Aceasta distribuie energia de la resortul principal și menține ceasul în funcțiune.
Editarea mersului ceasurilor
Volantul este responsabil pentru editarea mișcării ceasului – cu alte cuvinte, pentru împărțirea timpului în secțiuni precum secundele, minutele și orele. Aceasta determină viteza la care trebuie să se rotească roata pentru ca acele să se miște corect și pentru ca ceasul mecanic să indice ora corectă. Volantul este conectat la roata pas cu pas prin intermediul unei ancore. În interiorul acestuia se află un resort foarte subțire, de o lungime precisă, care, datorită energiei de la angrenaj, pulsează în mod regulat, reglând mișcarea volantului și funcționarea angrenajului. Acest lucru se face datorită știftului de impuls pe care volantul îl are fixat pe arborele său. Impulsul de la volant este transmis la ancoră prin intermediul acestui știft. Aceasta din urmă oprește și eliberează roata pas cu pas cu brațele sale la frecvența corectă.
Întregul sistem de rotițe dințate este întotdeauna calculat și proiectat astfel încât fiecare roată dințată care acționează mâna să se rotească la viteza corectă. Este un mecanism atent și complicat și, de aceea, este atât de minunat de înțeles și de deținut. Acesta este, de asemenea, motivul pentru care ceasurile mecanice își au entuziaștii lor chiar și în secolul XXI.